سوزاندن سلول های اثنی عشر امیدی برای درمان دیابت نوع 2

31 ژانویه 2020 - محققان می گویند کشتن سلول های ناحیه ی اثنی عشر در روده کوچک ممکن است به کنترل قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 کمک کند.

یک تیم از محققان آمریکایی می گویند: بر اساس مطالعات قبلی یک روش شناخته شده به نام DMR می تواند به پایین آمدن سطح HbA1c و مدیریت دیابت نوع 2 کمک کند . DMRمخففDuodenal Mucosal Resurfacing  است که شامل استفاده از یک کاتتر برای انتقال بادکنکی پر از آب بسیار گرم (حدود 80 درجه سانتیگراد) به اثنی عشر می باشد.

اثنی عشر بین معده و قسمت میانی روده کوچک قرار دارد. تصور می شود هنگامیکه سلولهای اثنی عشر به مدت چند سال در معرض رژیم غذایی ناسالم قرار گیرند، دیگر به درستی کار نکنند. محققان معتقدند که هدایت آب گرم به اثنی عشر و سوزاندن سلولهای اثنی عشر، سبب رشد مجددسلولهای سالم در این بخش شود.

برای بررسی اینکه آیا این رویکرد می تواند تفاوت قابل توجهی را در افراد مبتلا به دیابت ایجاد کند، پنج موسسه در آمریکا در حال بررسی آن هستند.

نتایج این تحقیقات هنوز ارائه نشده است، اما پروفسور Gregory Ginsberg، استاد پزشکی دربیمارستان دانشگاه پنسیلوانیا می گوید: بر اساس تحقیقات قبلی ما امیدواریم که مطالعه ی ما یک روش "تحول آفرین" را معرفی کند.

وی افزود: این تحقیق قانع کننده است زیرا از پتانسیل استفاده نشده ی دستگاه گوارش لومینال در مدیریت سلامت و بیماری استفاده می کند. علاوه بر این، از آنجاییکه این روش از طریق آندوسکوپی انجام می شود، با حداقل تهاجم به معالجه ی یک بیماری متابولیکی می پردازد.

این فرایند جوان سازی سبب تنظیم مجدد تولید هورمون در قسمت روده در دستگاه گوارش می شود، که سهم بزرگی در متابولیسم و ​​بیماری های مرتبط با آن دارد.

روش ،DMR تا حد زیادی از جراحی های بای پس معده الهام گرفتهشده که نتایج امیدوار کننده ای برای دیابت نوع 2 داشته است. گزارش شده است که بیماران چاق مبتلا به دیابت نوع 2 که تحت عمل جراحی بای پس قرار می گیرند، حتی قبل از کاهش وزن، پیشرفت چشمگیری در نشانگرهای دیابت را نشان می دهند. این نتایج سبب جلب توجه دانشمندان به نقش اثنی عشر در متابولیسم و انجام تحقیقات بیشتر بر روی روش DMR شد.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/burning-duodenum-cells-to-treat-type-2-diabetes/